اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا

آداب تربیت فرزند 211-212-213-214-215

ما باید نسبت خودمون رو با خداوند متعال مشخص کنیم.

❇️ این نسبت اسمش هست رابطه عبد و مولا.

ما اگه این واقعیت رو بپذیریم که عبد خداییم و برای خدا خلق شدیم دیگه همه زندگیمون روبراه میشه.

آدم زمانی که خیال میکنه یه موجود مستقلی هست خراب میشه.

? وقتی انسان به درجه عبد بودن برسه در واقع به اوج خودشکوفایی رسیده و از همه استعدادهاش استفاده کرده.

توی نماز موقع تشهد چی میگیم؟

و اشهد ان محمدا عبده و رسوله.

? در واقع اول ما عبد بودن پیامبر رو شهادت میدیم و بعد رسالتشون رو.

کسی که به مقام عبد برسه در واقع به بالاترین درجه عالم خلقت رسیده.

❇️ قرآن فرمود: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون….

ما جن و انس رو خلق نکردیم مگر برای عبد شدن…

?

✅ وقتی انسان واقعا عبد خدا بشه در جای اصلی خودش قرار گرفته و به خودشکوفایی میرسه.

? مثلا شما به شخصیتی مثل حضرت امام وقتی نگاه میکنید میبینید منشا خیرات بسیاری در جهان شدند.

چرا؟

چون بیشتر از همه عبد خدا بودند.

چقدر هم ایشون پرانرژی و فعال و دقیق و حساب شده زندگی میکردند.

در 80 سالگی چنان پرشور و فعال صبحت میکردن که انگار یک جوان 18 ساله هست.

?? حتی یک لحظه از زندگیشون رو از دست نمیدادند. یک روح بسیار بزرگ و لطیف و قدرتمند…

اینا نشونه های یک عبد خداست…

✅ یکی از دعاهایی که ما باید بعد از هر نماز داشته باشیم اینه که از خداوند متعال بخوایم ما رو عبد و بنده خودش قرار بده.

?

? خب حالا چیکار کنیم که عبد خدا بشیم؟

راهش اینه که در طول روز انواع مبارزه با نفس ها رو انجام بدیم.

✅ مبارزه با نفس موجب میشه که آدم قدرت و توانایی هاش هزار برابر بشه و احساس خوبی در زندگی پیدا کنه.

یه نکته بسیار مهم این وسط وجود داره.

☢️ ببینید مبارزه با نفس دقیقا زمانی که آدم میخواد انجام بده بهش سخت میگذره و تلخه

? ولی وقتی انجام داد احساس لذت و شیرینی میکنه. احساس کسی رو پیدا میکنه که در یک میدان نبرد مهم پیروز شده.

اکثر آدما از اون سختی اول مبارزه بانفس میترسن.

انقدر میترسن که دیگه حتی شیرینی بعدش رو بی خیال میشن و فراموش میکنند.

و یک نکته تلخ دیگه هم وجود داره.

⭕️ اگه آدم با اختیار خودش مبارزه با نفس نکنه بعدا دنیا مجبورش میکن همون کار رو انجام بده اونم با تلخی و کاملا بی فایده!

حالا کدوم رو انتخاب میکنیم؟

?

✅ برای تربیت فرزند بین 7 تا 14 سالگی باید روی چند تا موضوع خیلی کار کرد.

نظم
ادب
مبارزه با نفس
مبارزه با راحت طلبی
پذیرش رنج

?? اگه روی این 5 مورد به خوبی کار کنید تقریبا میشه گفت فرزند شما دیگه نیاز به تربیت خاصی نداره و بعدا حتما آدم موفقی خواهد شد.

اون بچه، حتما شما رو تا آخر عمر دعا خواهد کرد.

? از این به بعد سراغ نحوه تربیت برای سن 14 سال به بالا میریم.

ان شالله که تا اینجا استفاده کرده باشید.

?

✅ وقتی کودک قبل از هفت سالگی به خوبی پادشاهی کنه و در سن 7 تا 14 سالگی به خوبی عبد بودن رو تمرین کنه، کاملا آماده میشه برای هفت سال سوم تربیت.

در هفت سال سوم تربیت نوجوان باید به عنوان وزیر باشه برای پدر و مادرش.

از این سن به بعد خیلی از موارد تربیتی دیگه متفاوت میشه و پدر و مادر باید جور دیگه ای با فرزندشون برخورد کنند.

?☢️ هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی تفاوت های زیادی برای نوجوان پیش میاد که پدر و مادر باید این تفاوت ها رو به خوبی بدونن و عکس العمل مناسبش رو داشته باشند.

❇️ نوجوان در این سنین میخواد که دیگه باهاش مثل بچه ها رفتار نشه. هر گونه رفتار چکشی و برخورد سخت موجب بدتر شدن کار میشه.

? دیگه در این سن نباید از امر و نهی استفاده کرد. بلکه پدر و مادر باید بتونن با برخورد خوب و مناسب با فرزندشون رفتار کنند

?

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *