یکی از مسائل مهم این دوره اینه که پدر و مادر باید فرزندشون رو درک کنند. یعنی نگاه از بالا به پایین نداشته باشند.
بلکه مثل یک رفیق و همراه و یک وزیر با نوجوانشون برخورد کنند.
خوبه پدر و مادر در مورد مسائل خونه با نوجوانشون مشورت کنند.
?????
مثلا میخوان خونه رو عوض کنند یا یه خونه یا ماشین بخرند و یا موضوعات دیگه خوبه که پدر و مادر یه نظری هم از نوجوان خودشون بگیرند.
– عزیزم نظر شما چیه که فلان کار رو بکنیم؟ شما هم نظرت برامون محترم و باارزشه. شما هم نظرت رو بگو.
❇️ همین که پدر و مادر برای نظرات جوانشون احترام قائل باشن موجب آرامشش میشه و خیلی از رفتارهای نادرست رو انجام نخواهد داد
?
?? نکته بعدی اینه که فرزند در این سنین به طور طبیعی و فطری، خانواده گریز و رفیق گرا میشه.
یعنی دوست داره بیشتر وقتش رو با رفقای خودش و بیرون از خونه بگذرونه و این چیز بدی نیست.
✅ ?در واقع خداوند متعال عمدا یک جوان رو اینجوری خلق کرده تا وابستگیش نسبت به خانوادش کمتر بشه و به سمت تشکیل خانواده بره.
بنابراین اگه پدر و مادر این تغییرات رو در فرزندشون دیدن نباید مقاومت و برخورد کنند. این یک موضوع طبیعی هست.
بله اگه پدر و مادر میخوان که فرزندشون سراغ رفقای ناباب نرن باید خودشون مثل یک رفیق با فرزندشون برخورد کنند.
? اگه شما باهاش رفیق باشی اون سراغ رفیقای بد نمیره.
گاهی با نوجوانت خلوت کن و دوتایی برید بیرون خرید. یا یه مسافرت دو نفره برید و کلی با هم خوش بگذرونید.
? هم مادر با دخترش باید خیلی رفیق باشه و هم پدر با پسرش. این رفاقت هرچقدر که باشه موجب تربیت بهتر فرزندانشون خواهد شد
?
? مباحثی که در مورد تربیت فرزند بالای 14 سال مطرح میکنیم بسیار مهم هست.
❇️ یکی از دلایل اهمیت این بحث اینه که برای تمام افراد استفاده میشه. یعنی شما این مطالب رو میتونید برای تمام افراد بالای 14 سال اطرافتون انجام بدید.
زن برای شوهرش، شوهر برای خانمش، برای دوستان و اطرفیان و سایر اقوام
برای همین لازمه که به تک تک مواردی که تقدیم میشه دقت و عمل بفرمایید.
? برای سن 14 سال به بالا دیگه نمیشه با امر و نهی پیش رفت. دیگه نمیشه از تشویق و تنبیه زیاد استفاده کرد.
اگه شما دوست دارید جوانتون کاری که میخواید رو انجام بده باید بتونید کاملا متقاعدش کنید.
باید با استدلال و در برخی موارد با استفاده از مسائل عاطفی کاری کنید که حرف شما رو بپذیره و عمل کنه.
?? اگه نمیتونید متقاعدش کنید به هیچ وجه باهاش درگیر نشید. اصلا نخواید با اجبار کاری کنید که حرف شما رو بپذیره.
این یک اصل بسیار مهم تربیتی در این سنین هست.
?
⭕️ متاسفانه خیلی از پدر و مادر ها در سنین 7 تا 14 سال فرزندشون رو از نظر تربیتی رها میکنند و بعد که فرزندشون در سن 14 سالگی دچار برخی مشکلات شد میخوان با جنگ و دعوا مقابلش بایستند
که البته معمولا هم شکست میخورند و مستاصل میشن.
در حالی که اگه پدر و مادری میخواد فرزندش خوب تربیت بشه هر کاری که میتونه باید در 7 تا 14 سال بکنه. از این سن که گذشت درب تربیت بسته میشه.
⭕️ یعنی شما با اجبار نمیتونید به کسی چیزی رو تحمیل کنید و اساسا خداوند متعال هم اینو نمیخواد که کسی اجبارا دینداری کنه.
اگه کسی هنر داره باید با زبان و رفتار خودش انقدر خوب باشه تا بقیه جذب بشن و خوب رفتار کنند.
?☢️ پس در این سن باید به عقاید و تصمیمات آدم ها احترام گذاشت. هیچ کسی رو نباید مجبور به دینداری و سایر کارهای خوب کرد.
✅ در حقیقت آزادی که خداوند متعال برای انسان میخواد از همین جنس هست. خداوند دوست داره آدم ها بتونن گناه کنن ولی نکنند.
?
✅? یکی از کارهایی که پدر و مادرا باید انجام بدن اینه که فرزند خودشون رو به عنوان وزیر باهاش رفتار کنند.
یعنی گاهی وقتا در برخی تصمیم گیری ها خوبه که نوجوان خودتون رو مشارکت بدید.
?? مثلا میخواید خونه ای عوض کنید یا ماشین بخرید. یا دکوراسیون رو عوض کنید.
یا میخواید یه مسافرتی برید و….
? وقتی شما به تصمیمات و نظرات جوانتون اهمیت بدید موجب میشه که او در تصمیماتش سنجیده تر عمل کنه چون میدونه حرفاش برای شما ارزش داره.
? خیلی از پدر و مادرها دقیقا رفتاری که باید از 7 تا 14 سال داشته باشند رو میخوان با فرزند جوانشون داشته باشند.
تا جوان حرف میزنه میگن تو بچه ای! این چیزا سرت نمیشه.
❇️ این یک رفتار بسیاااار غلط هست. حتی اگه اشتباه هم میگه باید به حرفش گوش بدید و براش احترام قائل بشید.
?