اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا

افزایش ظرفیت روحی 161-162-163-164-165

– اتفاقا کار تو خیلی زشت تر هست! من تو رو جوری خلق کردم که طبق طبع و مزاجت به این سادگی ها عصبی نمیشی!
عصبی هم که بشی “زیاد بهت فشار نمیاد” که بخوای به کسی فحش بدی!

? ضمن اینکه خانواده آرومی هم بهت دادم که موجب استرست نمیشن!
با همه این احوال خیلی اشتباه کردی که هفته ای یه فحش میدادی! تو باید جلوی همون یه دونه رو هم میگرفتی!

? معلومه اهل مبارزه با هوای نفست نیستی که جلوی همون یه دونه رو هم نگرفتی!

 

? همونطور که گفتیم اینجا معلوم میشه که چرا در مورد روز قیامت فرمودن خافضه الرافعه!

✅ یعنی روز قیامت خیلی از کسانی که ظاهرا در دنیا خیلی کارشون درست بوده و همه فکر میکردن اونا بهشتی هستن همگی جهنمی میشن و خیلی از کسانی که مردم فکر میکردن اینا جهنمی هستن میرن بهشت!

? اونایی که رتبه شون میاد پایین به خدا اعتراض میکنند و میگن خدایا ما این همه عبادت کردیم پس چرا اینجوری شد؟ همه مردم ما رو به عنوان آدم خوب میشناختن ولی اینجا شما این همه خوبی های ما رو حساب نمیکنی!?

? خداوند هم میفرماید: اکثر خوبی هایی که شما داشتی به طور ژنتیکی بوده و محصول تلاش شخصی خودت نبوده برای همین ارزشی هم نداره. برای ما مبارزه با هوای نفس مهمه که شما نداشتی…

 

مراقبت دائمی

?? در داستانی که گفته شد بله خداوند متعال اون نصف فحشایی که اون فرد داد رو محاسبه نمیکنه و اون نصفی که نداده رو هم خیلی ازش تقدیر میکنه

?? ولی خب اگه انسان عصبی مزاج باشه “نباید به خودش حق بده” که حداقل نصف فحشا رو اجازه داره که بده و نصفش رو نده!

نه!
انسان مومن باید نهایت تلاش خودش رو بکنه و حتی یه دونه فحش هم نده.

? حالا این که خداوند متعال اعمال انسان رو چجوری محاسبه میکنه یه موضوع دیگه هست.

✅ بنابراین در هر حال هر کسی باید تا اونجا که در توانش هست مراقب هوای نفس خودش باشه و اجازه هیچ سوء استفاده ای به هوای نفس نده.

 

✅ بهترین معلم اخلاق کسی هست که وقتی توی یه جلسه ای میخواد صحبت کنه همیشه بر این حرف تاکید کنه و بگه:

?? عزیزانم من نمیگم که چقدر باید تقوا داشته باشید اما خودتون هر کسی “هر چقدر که میتونه” تقوا رو رعایت کنه.

هر کسی هرچقدر میتونه تلاش کنه هواهای نفسانی خودش رو متناسب با زندگیش کنار بزنه و علاقه های برتر رو انتخاب کنه.

? لطفا این دو نکته رو همیشه توی ذهن و قلب خودتون مرور کند:

✅ هیچ وقت از کم بودن اعمال خوبتون نا امید نشید و اینکه اگه اعمالتون هم زیاد بود مراقب باشید که مغرور نشید.

 

? امیرالمومنین فرمود: اتق الله و ان قل… طبق برنامه پروردگار عالم با هوای نفس خودتون مبارزه کنید هرچند که اندک باشه…

?در جاهای دیگه هم میفرماید تقوا یه ذره ش هم ارزش داره.

?? یا در قرآن کریم هست که ان اکرمکم عندالله اتقیکم…

کی پیش خدا باارزش تره؟

✅ کسی که تقواش بیشتر هست… نه کسی که مهربون تره! یا کسی که اهل بخشش و صبر و خیلی از خوبی های دیگه هست.

? خداوند متعال خیلی زیبا و دقیق به ما کد میده که دنبال نخود سیاه نریم! ?
به خوبی های طبیعی خودمون مغرور نشیم و از بدی های ذاتی مون ناامید نباشیم….

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *